Przysłowie mówi prawdę o kropli
drążącej skały, lecz proces ten trwa w przyrodzie setki tysięcy lat.
Współczesna technika na tyle go przyspiesza, by mógł być użyteczny
w samochodowym warsztacie!
Sam pomysł cięcia czegokolwiek na mokro w
warsztatach zajmujących się powypadkowymi naprawami nadwozi lub w
małych i średnich wytwórniach motoryzacyjnych części wydaje się
szokujący. Woda kojarzy się bowiem natychmiast z korozją metali,
zwłaszcza żelaznych. Są to jednak skojarzenia już dawno nieaktualne.
Stale używane obecnie do budowy
samochodowych konstrukcji nośnych są w porównaniu z tradycyjnymi
znacznie mniej podatne na czynniki elektrochemiczne, a pod względem
fizycznym super-, a nawet ultrawytrzymałe. Dlatego mechaniczne narzędzia
tnące okazują się przeważnie wobec nich bezradne. Z kolei metody
termiczne (palnik, łuk elektryczny, plazma, laser) powodują
nieodwracalne uszkodzenia ich wewnętrznej struktury, a przez to – utratę
pierwotnych właściwości. To samo dotyczy cięcia narzędziami ściernymi,
przy którym krawędzie rozdzielanego materiału rozgrzewają się do bardzo
wysokich temperatur.
Tymczasem silnym strumieniem wody
zawierającej dodatek ścierniwa można szybko i precyzyjnie (z gładkością
identyczną jak po piaskowaniu) obrabiać elementy wykonane z dowolnych
rodzajów stali (a także ze stopów aluminiowych, szkła, tworzyw
sztucznych itp.), bez pozostawiania na ciętych krawędziach zadziorów,
termicznych odkształceń i ognisk korozji. W dodatku urządzenia tnące
typu „waterjet” mogą być prowadzone po najbardziej nawet skomplikowanych
liniach, włącznie z wycinaniem rozmaitych otworów. Do wszystkich tych
zadań wykorzystuje się tę samą dyszę formującą z podawanej przez
wysokociśnieniową pompę wodnej zawiesiny ścierniwa bardzo cienki
strumień tnący o ogromnej energii kinetycznej.
Sterowanie maszyną do cięcia wodą odbywa się za pomocą przyjaznego oprogramowania
Zasada działania maszyny do cięcia wodą
jest więc bardzo prosta. Dostępne na naszym rynku tego rodzaju
urządzenia amerykańskiej korporacji Omax-Maxiem odznaczają się ponadto
bardzo niewielkim w stosunku do osiąganej wydajności zużyciem wody i
energii elektrycznej oraz bardzo przystępną ceną. Ewentualne obawy
potencjalnych nabywców może budzić jedynie trudność i bezpieczeństwo ich
użytkowania przez personel niemający żadnych doświadczeń w tym
zakresie. Prawda natomiast jest taka, że do obsługi „waterjeta”
wspomnianej firmy wystarczy w zupełności znajomość obsługi… komputera
PC.
Waterjet może wyciąć praktycznie każdy kształt z wielu rodzajów stali
To właśnie firma Omax Corporation, jako
pierwszy na świecie producent maszyn do cięcia wodą, zastosowała w nich
system sterowania komputerem osobistym pracującym w środowisku Windows i
nadal jako jedyna posiada patent na to rozwiązanie. Operator podczas
realizowanych procesów technologicznych posługuje się więc wyłącznie
klawiaturą i ekranem z ikonami konkretnych opcji, a specjalny program
Layout niemal na każdym kroku służy mu instruktażową pomocą. Cięcie
prowadzone jest w oparciu o rysunki części tworzone dostępnymi w
oprogramowaniu narzędziami do rysowania albo importowane z innego
programu CAD. Pliki DXF można szybko i łatwo otwierać w programie
Layout, optymalizować do obróbki abradżetem i tworzyć ścieżki
narzędziowe. Możliwe jest również kopiowanie rysunków lub fotografii w
wersjach drukowanych.
Waterjet może też współpracować z innymi
obrabiarkami, na przykład wstępnie wykrawając w elementach gniazda,
poddawane następnie końcowej obróbce na frezarce, polerce lub obrabiarce
wielooperacyjnej, co minimalizuje zużycie materiału.
1 komentarz:
Same kwestie związane z naszymi samochodami są bardzo ważne i ja również jestem zdania, że całkiem istotną kwestią jest to aby przede wszystkim wiedzieć co zrobić gdy nasze auto się zepsuje w trasie. Ja wtedy za każdym razem dzwonię po pomoc drogową https://kuta-autoserwis.pl/ i również ten autoserwis każdemu polecam.
Prześlij komentarz