Kolejne normy emisji Euro to
coraz trudniejsze wyzwania dla konstruktorów silników, a równocześnie
gaz ziemny jako paliwo motoryzacyjne pozwala je spełniać już dziś, bez
dodatkowych rozwiązań technicznych.
Samochody zasilane benzyną lub olejem
napędowym wprowadzają do atmosfery w aglomeracjach miejskich 99% ogólnej
emisji tlenku węgla, 96% sadzy, 76% tlenków azotu i są głównym źródłem
tak niebezpiecznych związków, jak benzen, dwutlenek siarki i dwutlenek
węgla. Z tego powodu w wielu miastach wyłącza się coraz większe strefy z
ruchu drogowego, a czasem zakazuje się okresowo ruchu pojazdów, by
pojawiający się smog nie zagrażał zdrowiu i życiu mieszkańców.
Samochodów ciągle jednak przybywa.
Obecnie jeździ ich na świecie ok. 630 milionów, z czego 1/3 w USA.
Nasycenie pojazdami w Europie jest również bardzo duże i podobne są
skutki zanieczyszczania powietrza spalinami. Wejście Polski do Unii
Europejskiej sprawia, iż także nasz krajowy tabor samochodowy powinien
spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące zawartości
związków toksycznych w spalinach.
System szybkiego tankowania
Niezależne badania dowodzą natomiast, że
suma zanieczyszczeń emitowanych przez silniki zasilane sprężonym gazem
ziemnym jest kilkakrotnie niższa w porównaniu z emisją silników
wysokoprężnych.
Dzięki temu CNG (compressed natural
gas), jako jedyne paliwo tradycyjne spełnia już teraz wszystkie obecne i
przyszłe normy emisji zanieczyszczeń przewidziane przez Unię
Europejską. Stosując sprężony gaz ziemny, zmniejsza się również poziom
hałasu emitowanego przez pojazd o 2 do 4 dB. W praktyce oznacza to, że z
odległości 7 m od przejeżdżającego pojazdu hałas przy napędzie gazowym
jest mniejszy o ok. 40% od powodowanego przez silnik wysokoprężny
o porównywalnej mocy.
Gaz ziemny składa się w większości z
metanu (nawet do 98%), co czyni go paliwem ekologicznym. W przeliczeniu
na jednostkę energetyczną powstającą w wyniku spalania porównywanych
paliw gaz ziemny zawiera mniej węgla niż jakiekolwiek paliwo kopalne
(benzyna czy olej napędowy). Dlatego jego spalaniu towarzyszy mniejsza
emisja zarówno CO lub niedopalonych węglowodorów, jak i CO2.
Po zastosowaniu zasilania gazowego w
pojazdach benzynowych uzyskuje się obniżenie emisji: CO o 60-80%, NMHC
(non-methane-hydrocarbons – węglowodorów niemetanowych) o ok. 85%, NOX o
50-80% i CO2 o ok. 20%.
W porównaniu z silnikami Diesla
zasilanie gazowe obniża emisję: CO o 70-90%, NMHC o 40-60% i PM (cząstek
stałych) aż o 99%. Jedynie emisja NOX wymaga obecnie skorygowania za
pomocą odpowiednich katalizatorów.
Istotny jest tu również aspekt
ekonomiczny. Dzięki stosowaniu CNG koszt zakupu paliwa przez użytkownika
pojazdu obniża się o około 60-70%, a sumaryczne koszty eksploatacji
silnika zmniejszają się dwukrotnie, o ponad 20% wydłuża się jego
żywotność. Po stronie dostawcy gazu szerokie udostępnienie tego paliwa
wymaga nakładów inwestycyjnych na budowę stacji sprężania i dystrybucji
gazu, którego sieć dla przemysłu i gospodarstw domowych jest już w
naszym kraju dość dobrze rozwinięta.
Stacje CNG w Polsce
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz