We współczesnych nadwoziach
samochodowych powłoki lakiernicze odznaczają się zazwyczaj dużą
elastycznością, a nieznaczne wgniecenia blach mają przeważnie charakter
sprężysty. To znaczy, że po lekkim uderzeniu niezbyt twardym przedmiotem
pozbawionym ostrych krawędzi (np. blaszanym lub plastikowym narożnikiem
innego pojazdu, kulkami gradu itp.) fabrycznie ukształtowana wypukłość
wytłoczki poszycia ulega lokalnemu odwróceniu, czyli staje się w tym
miejscu wklęsła. Nie towarzyszy temu jednak ani plastyczne rozciągnięcie
obszaru wgniecenia, ani przerwanie warstwy lakieru lub jej odspojenie
od podłoża. Dlatego pod łagodnym działaniem siły zwróconej na zewnątrz
kadłuba samochodu zarówno blacha, jak i pokrywający ją lakier mogą
powrócić na swe pierwotne miejsce bez żadnych śladów kolizji na
zewnętrznej powierzchni poszycia.
Problemem jest jedynie takie przyłożenie
tej siły prostującej, by nie powodowała ona wtórnych odkształceń blachy
lub uszkodzeń lakieru. W przypadku wgnieceń łatwo dostępnych od ich
strony wewnętrznej zadowalające efekty przynosi delikatne wyklepywanie
odkształcenia przeciwbieżnymi uderzeniami dwóch gumowych młotków.
Zazwyczaj jednak dostęp od wewnątrz do naprawianego elementu jest bez
jego demontażu bardzo utrudniony.
Metoda opracowana przez firmę Carbon
polega na wypychaniu lub wyciąganiu blachy bez konieczności uszkadzania
powłoki lakierniczej. Przy mniejszych wgnieceniach używa się do tego
narzędzi systemu Smart Repair. Przypominają one pogrzebacze o różnych
rozmiarach i kształtach. Wprowadza się je w dostępne szczeliny lub
otwory pod uszkodzone poszycie (np. przez szczelinę zdemontowanej szyby w
drzwiach) i odpowiednio obraca poprzeczną rękojeścią. Na skutkek tego
drugi, zagięty koniec pręta opiera się o jakąś stabilną część nośnego
szkieletu, a zaokrąglone wygięcie naciska od wewnątrz na wgniecenie.
Pojedyncze uszkodzenie można zniwelować tym sposobem w czasie 15-20
minut, więc usunięcie nawet maksymalnych szkód spowodowanych intensywnym
gradobiciem nie zajmie profesjonalnemu blacharzowi więcej niż dwa dni
robocze.
Do większych wgnieceń stosuje się metodę
zaczepów klejonych Miracle, pozwalającą również uniknąć wtórnego
niszczenia powłoki lakierniczej.
Wykonane ze sztucznego tworzywa
kontaktowe płytki zaczepów ciągnących przyklejane są specjalnym klejem
do powierzchni lakieru w obszarze wgniecenia. Do ciągnięcia prostowanej
blachy (w kilku punktach równocześnie) służy prętowa poprzeczka
przekładana przez oczka zaczepów i mechanizm dźwigniowy opierany przez
miękkie podkładki na sztywnych partiach nadwozia lub suwakowy młotek
bezwładnościowy, niewymagający żadnego podparcia. Po zakończeniu
prostowania płytki kontaktowe odrywa się stopniowo, zaczynając od
podważenia krawędzi na minimalnej powierzchni. Opatentowane tworzywa,
klej i rozpuszczalnik zapewniają bezpieczną naprawę bez uszkodzeń
powłoki lakierniczej. Zabieg przy jednym wgnieceniu trwa od kilku do
kilkunastu minut.
Metoda zaczepów zgrzewanych
Gdy lakier na powierzchni wgniecenia
uległ uszkodzeniu, zastosowanie zaczepów klejonych traci swój główny
sens, a często staje się wręcz niemożliwe z powodu silnego pofałdowania
blachy i konieczności użycia większych sił prostujących. W takich
sytuacjach firma Carbon proponuje metodę wykorzystującą haczyki (tzw.
bity) zgrzewane do wgniecionej blachy poszycia za pomocą indukcyjnej
zgrzewarki bez szkodliwego przegrzewania wewnętrznych zabezpieczeń
antykorozyjnych.
| |||||||||
suwanie śladów zgrzewania bitów po zakończonym prostowaniu wgniecenia
Pojedyncze bity można również łączyć
prętowymi poprzeczkami i ciągnąć je przyrządem dźwigniowym lub przez
odpowiednie dozowanie udarów bezwładnościowego młotka. Lepsze efekty
daje jednak zastosowanie do tego celu tzw. pullerów, czyli ciągnących
siłowników pneumatycznych. Po zakończeniu prostowania haczyki dają się
łatwo usuwać ręcznie poprzez nieznaczne przekręcanie ich nasady.
Widoczne na blasze ślady ich zgrzewania wymagają oczywiście
zeszlifowania i miejscowej naprawy powłoki lakierniczej. Oszczędność tej
metody w porównaniu z alternatywną wymianą uszkodzonego elementu jest i
tak wyraźna.
W oparciu o metodę zaczepów zgrzewanych
firma Carbon we współpracy z niemieckimi producentami samochodów
opracowała też pod nazwą Alu Repair specjalne technologie napraw poszyć
aluminiowych. Są one bowiem coraz powszechniej stosowane, lecz mimo
swych zalet raczej kosztowne w przypadku ewentualnej wymiany elementów.
|
Opublikowano 2 hours ago, autor: Dawid Cyszcon
9 komentarzy:
Dobry artykuł
Ciekawe i cenne porady!
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.
Niestety ja się na samych takich pracach nie znam i jeśli jest potrzeba to również odstawiam auto do mechanika. Jestem zdania, ze na pewno warto jest mieć w takim przypadku dobre assistance. Jak czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/5-sytuacji-w-ktorych-warto-wykupic-pakiet-z-assistance/ to faktycznie warto jest je mieć.
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
Prześlij komentarz