wtorek, 9 kwietnia 2013

Naprawa bez lakierowania

 


We współczesnych nadwoziach samochodowych powłoki lakiernicze odznaczają się zazwyczaj dużą elastycznością, a nieznaczne wgniecenia blach mają przeważnie charakter sprężysty. To znaczy, że po lekkim uderzeniu niezbyt twardym przedmiotem pozbawionym ostrych krawędzi (np. blaszanym lub plastikowym narożnikiem innego pojazdu, kulkami gradu itp.) fabrycznie ukształtowana wypukłość wytłoczki poszycia ulega lokalnemu odwróceniu, czyli staje się w tym miejscu wklęsła. Nie towarzyszy temu jednak ani plastyczne rozciągnięcie obszaru wgniecenia, ani przerwanie warstwy lakieru lub jej odspojenie od podłoża. Dlatego pod łagodnym działaniem siły zwróconej na zewnątrz kadłuba samochodu zarówno blacha, jak i pokrywający ją lakier mogą powrócić na swe pierwotne miejsce bez żadnych śladów kolizji na zewnętrznej powierzchni poszycia.
Carbon Carbon
Prostowanie wgniecenia poszycia drzwi narzędziem z zestawu Smart Repair
Naprawa wgniecenia progu metodą zaczepów klejonych Miracle
Problemem jest jedynie takie przyłożenie tej siły prostującej, by nie powodowała ona wtórnych odkształceń blachy lub uszkodzeń lakieru. W przypadku wgnieceń łatwo dostępnych od ich strony wewnętrznej zadowalające efekty przynosi delikatne wyklepywanie odkształcenia przeciwbieżnymi uderzeniami dwóch gumowych młotków. Zazwyczaj jednak dostęp od wewnątrz do naprawianego elementu jest bez jego demontażu bardzo utrudniony.
Metoda opracowana przez firmę Carbon polega na wypychaniu lub wyciąganiu blachy bez konieczności uszkadzania powłoki lakierniczej. Przy mniejszych wgnieceniach używa się do tego narzędzi systemu Smart Repair. Przypominają one pogrzebacze o różnych rozmiarach i kształtach. Wprowadza się je w dostępne szczeliny lub otwory pod uszkodzone poszycie (np. przez szczelinę zdemontowanej szyby w drzwiach) i odpowiednio obraca poprzeczną rękojeścią. Na skutkek tego drugi, zagięty koniec pręta opiera się o jakąś stabilną część nośnego szkieletu, a zaokrąglone wygięcie naciska od wewnątrz na wgniecenie. Pojedyncze uszkodzenie można zniwelować tym sposobem w czasie 15-20 minut, więc usunięcie nawet maksymalnych szkód spowodowanych intensywnym gradobiciem nie zajmie profesjonalnemu blacharzowi więcej niż dwa dni robocze.
Carbon Carbon
Mocowanie bitów zgrzewanych do blachy oczyszczonej z powłoki lakierniczej
Równoczesne ciągnięcie kilku bitów ręcznym mechanizmem dźwigniowym (Line-puller)
Do większych wgnieceń stosuje się metodę zaczepów klejonych Miracle, pozwalającą również uniknąć wtórnego niszczenia powłoki lakierniczej.
Wykonane ze sztucznego tworzywa kontaktowe płytki zaczepów ciągnących przyklejane są specjalnym klejem do powierzchni lakieru w obszarze wgniecenia. Do ciągnięcia prostowanej blachy (w kilku punktach równocześnie) służy prętowa poprzeczka przekładana przez oczka zaczepów i mechanizm dźwigniowy opierany przez miękkie podkładki na sztywnych partiach nadwozia lub suwakowy młotek bezwładnościowy, niewymagający żadnego podparcia. Po zakończeniu prostowania płytki kontaktowe odrywa się stopniowo, zaczynając od podważenia krawędzi na minimalnej powierzchni. Opatentowane tworzywa, klej i rozpuszczalnik zapewniają bezpieczną naprawę bez uszkodzeń powłoki lakierniczej. Zabieg przy jednym wgnieceniu trwa od kilku do kilkunastu minut.
Metoda zaczepów zgrzewanych
Gdy lakier na powierzchni wgniecenia uległ uszkodzeniu, zastosowanie zaczepów klejonych traci swój główny sens, a często staje się wręcz niemożliwe z powodu silnego pofałdowania blachy i konieczności użycia większych sił prostujących. W takich sytuacjach firma Carbon proponuje metodę wykorzystującą haczyki (tzw. bity) zgrzewane do wgniecionej blachy poszycia za pomocą indukcyjnej zgrzewarki bez szkodliwego przegrzewania wewnętrznych zabezpieczeń antykorozyjnych.

suwanie śladów zgrzewania bitów po zakończonym prostowaniu wgniecenia
Pojedyncze bity można również łączyć prętowymi poprzeczkami i ciągnąć je przyrządem dźwigniowym lub przez odpowiednie dozowanie udarów bezwładnościowego młotka. Lepsze efekty daje jednak zastosowanie do tego celu tzw. pullerów, czyli ciągnących siłowników pneumatycznych. Po zakończeniu prostowania haczyki dają się łatwo usuwać ręcznie poprzez nieznaczne przekręcanie ich nasady. Widoczne na blasze ślady ich zgrzewania wymagają oczywiście zeszlifowania i miejscowej naprawy powłoki lakierniczej. Oszczędność tej metody w porównaniu z alternatywną wymianą uszkodzonego elementu jest i tak wyraźna.
W oparciu o metodę zaczepów zgrzewanych firma Carbon we współpracy z niemieckimi producentami samochodów opracowała też pod nazwą Alu Repair specjalne technologie napraw poszyć aluminiowych. Są one bowiem coraz powszechniej stosowane, lecz mimo swych zalet raczej kosztowne w przypadku ewentualnej wymiany elementów.

Opublikowano , autor:

9 komentarzy:

wyciaganiewgniecen.pl pisze...

Dobry artykuł

naprawiamkaroserie pisze...

Ciekawe i cenne porady!

Anonimowy pisze...

Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

Anonimowy pisze...

Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

Anonimowy pisze...

Niestety ja się na samych takich pracach nie znam i jeśli jest potrzeba to również odstawiam auto do mechanika. Jestem zdania, ze na pewno warto jest mieć w takim przypadku dobre assistance. Jak czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/5-sytuacji-w-ktorych-warto-wykupic-pakiet-z-assistance/ to faktycznie warto jest je mieć.

Izabella Nowotka pisze...

Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.