Współczesne układy przeniesienia
napędu są tak konstruowane, by ich żywotność wystarczała na cały okres
eksploatacji samochodu, lecz w praktyce osiągnięcie tego celu zależy
głównie od trwałości przegubów.
Spośród licznych konstrukcji
przegubowych połączeń wałów w obecnych samochodach osobowych znajdują
zastosowanie niemal wyłącznie kulowe przeguby homokinetyczne, których
produkcją firma Metelli zajmuje się od ponad dziesięciu lat.
Doświadczenie zdobyte w tym okresie pozwala wytwarzać produkty o
najwyższej jakości. Istnieją jednak niezależne od producenta czynniki
sprawiające, iż przegub prawidłowo zaprojektowany, wykonany
z najlepszych materiałów za pomocą najnowocześniejszych metod obróbki
termicznej i mechanicznej, może ulegać przedwczesnemu zużyciu.
Najważniejszym z nich jest brak smaru
zmniejszającego tarcie pomiędzy współpracującymi częściami przegubu. Do
utraty zapasu środka smarnego dochodzi zaś zwykle z powodu uszkodzenia
wypełnionej nim gumowej osłony. Guma z kolei podatna jest szczególnie na
niszczące działanie zarówno wysokich, jak i niskich temperatur oraz
soli używanej do posypywania oblodzonych nawierzchni. Wysokie zasolenie
przyspiesza też korozję pozbawionych ochrony wypustów i gwintów. Dlatego
konieczne są regularne przeglądy stanu gumowych osłon przegubów. Przy
wczesnym wykryciu uszkodzeń wystarczy wymienić osłonę i uzupełnić w niej
zapas smaru, przy późnym – konieczna staje się wymiana całego przegubu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz