wtorek, 9 kwietnia 2013

Przeguby homokinetyczne

Współczesne układy przeniesienia napędu są tak konstruowane, by ich żywotność wystarczała na cały okres eksploatacji samochodu, lecz w praktyce osiągnięcie tego celu zależy głównie od trwałości przegubów.
Spośród licznych konstrukcji przegubowych połączeń wałów w obecnych samochodach osobowych znajdują zastosowanie niemal wyłącznie kulowe przeguby homokinetyczne, których produkcją firma Metelli zajmuje się od ponad dziesięciu lat. Doświadczenie zdobyte w tym okresie pozwala wytwarzać produkty o najwyższej jakości. Istnieją jednak niezależne od producenta czynniki sprawiające, iż przegub prawidłowo zaprojektowany, wykonany z najlepszych materiałów za pomocą najnowocześniejszych metod obróbki termicznej i mechanicznej, może ulegać przedwczesnemu zużyciu.
Najważniejszym z nich jest brak smaru zmniejszającego tarcie pomiędzy współpracującymi częściami przegubu. Do utraty zapasu środka smarnego dochodzi zaś zwykle z powodu uszkodzenia wypełnionej nim gumowej osłony. Guma z kolei podatna jest szczególnie na niszczące działanie zarówno wysokich, jak i niskich temperatur oraz soli używanej do posypywania oblodzonych nawierzchni. Wysokie zasolenie przyspiesza też korozję pozbawionych ochrony wypustów i gwintów. Dlatego konieczne są regularne przeglądy stanu gumowych osłon przegubów. Przy wczesnym wykryciu uszkodzeń wystarczy wymienić osłonę i uzupełnić w niej zapas smaru, przy późnym – konieczna staje się wymiana całego przegubu.

Brak komentarzy: