Ta, rozwijająca się obecnie
najszybciej, dziedzina techniki oświetleniowej nazywana jest światłem IV
generacji. Jej energooszczędność przynosi w motoryzacji zmniejszenie
zużycia paliwa i emisji CO2.
Nowoczesne lampy diodowe LED pojawiają
się coraz częściej w nowych modelach samochodów jako ich oryginalne
wyposażenie, zwłaszcza w postaci świateł do jazdy dziennej (DRL). Są one
obowiązkowo fabrycznie montowane we wszystkich samochodach osobowych i
dostawczych od lutego tego roku (zgodnie z dyrektywą Komisji
Europejskiej 2008/89/WE), a od sierpnia 2012 roku obowiązek ten dotyczyć
będzie także samochodów ciężarowych i autobusów.
Rozwiązanie to oznacza bowiem obniżkę
kosztów eksploatacji pojazdu, będącą skutkiem istotnych oszczędności
w poborze energii, co w ostatecznym bilansie wiąże się z redukcją
zużycia paliwa. Światła do jazdy dziennej wyposażone w diody LED
pozwalają oszczędzić w porównaniu ze zwykłymi żarówkami halogenowymi ok.
150 watów pobieranej mocy. Każdy z dwóch modułów LED ma moc zaledwie 7
W, więc łączna moc świateł do jazdy dziennej wynosi tylko 14 W.
Alternatywne użycie świateł mijania w czasie jazdy w dzień to pobór mocy
rzędu 110 W przez same reflektory główne (dwa razy po 55 W), a przecież
równo cześnie energię pobierają wtedy także inne żarówki w samochodzie
(np. światła pozycyjne, obrysowe, oświetlenie tablicy przyrządów), co w
sumie daje obciążenie pokładowych źródeł energii elektrycznej na
poziomie 150-180 W.
Do wyprodukowania energii zużywanej
przez100-watowy odbiornik podczas jazdy na dystansie 100 kilometrów
potrzeba ok. 0,13 litra paliwa. W przypadku diodowych świateł do jazdy
dziennej o łącznej mocy 14 W do uzyskania energii potrzebnej na
100-kilometrowym dystansie wystarcza zaledwie 0,02 l benzyny lub oleju
napędowego.
Diodowe lampy DRL zapewniają nie tylko
zmniejszenie zużycia paliwa, lecz także lepszą widoczność na drodze
wyposażonego w nie pojazdu, czyli większe bezpieczeństwo jazdy.
Temperatura barwowa światła białej diody LED wynosi bowiem 6000 K, czyli
znacznie więcej niż przy standardowych żarówkach halogenowych, jak
również lampach ksenonowych. Dzięki temu moduły złożone z diod LED
emitują bardzo jasne światło. Zwiększa to bezpieczeństwo na drodze, gdyż
sprawia, że pojazd jest dobrze widziany przez innych uczestników ruchu,
zarówno w pełnym słońcu, jak i w czasie złych warunków pogodowych.
Trzecim istotnym argumentem na rzecz
nowych źródeł światła jest ich trwałość eksploatacyjna. W przypadku
modułów Philipsa szacowana jest ona na 10 000 godzin, czyli ok. 14
miesięcy nieprzerwanego świecenia. Samochód osobowy poruszający się w
tym czasie ze średnią prędkością 50 km/h przejechałby dystans 500 000
kilometrów, gdyby nie to, iż z innych powodów jego średnia długość
użytkowania jest wciąż jeszcze znacznie mniejsza. W samochodach
ciężarowych wymiana diod co pół miliona kilometrów oznacza również
poważne uproszczenie okresowych prac serwisowych.
Dla ciężkich pojazdów drogowych Philips
opracował specjalne rozwiązanie o nazwie LED Daylight MasterLife 8, na
rynku europejskim dostępne od września br. Zastosowana w nim technologia
Philips Luxeon® wykorzystuje najsilniejsze diody LED emitujące białe
światło o temperaturze 6000 K, czyli o prawie 2000 K większej od lamp
ksenonowych. Uzyskane oszczędności w zużyciu paliwa mogą być w skali
dużej floty transportowej bardzo znaczne.
Akcesoryjne światła diodowe do jazdy
dziennej można również zamontować w starszych modelach samochodów.
Jednak należy przy tym zwrócić uwagę, czy posiadają one homologację
dopuszczającą ich użytkowanie na terenie danego kraju. Oprócz tego muszą
mieć umieszczony na kloszu symbol RL, który oznacza światła do jazdy
dziennej. Jeśli wymogi te nie są spełnione, użytkownik pojazdu może
zostać ukarany mandatem. Poza tym takie podrabiane produkty bez
homologacji odznaczają się przeważnie niską jakością wykonania i w
związku z tym także niedostateczną trwałością. Wynika to głównie z
nieszczelności modułów i braku efektywnego odprowadzania ciepła. Bywa
też, iż lampy podrabiane mają niewłaściwe parametry świetlne, czyli
świecą gorzej, a dodatkowo mogą oślepiać kierowców nadjeżdżających
z przeciwka. Dlatego należy kupować wyłącznie oświetlenie samochodowe
pochodzące od sprawdzonych producentów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz