Trzycylindrowy silnik
opracowany przez Forda – 1.0 EcoBoost, debiutujący na rynku pod maską
kompaktowego Focusa, otrzymał prestiżowy tytuł International Engine of
the Year 2012.
Ford po raz pierwszy zwyciężył w
organizowanym od 13 lat konkursie International Engine of the Year. W
całej historii plebiscytu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów,
co fordowski 1.0-litrowy EcoBoost.
Motor używa turbosprężarki o małym
momencie bezwładności, co przyspiesza reakcję na wciśnięcie pedału gazu
nawet przy niskich obrotach, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać
silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama
obracając się z prędkościami dochodzącymi do 248 000 obr/min. Nowy motor
osiąga moc 100 KM, zapewniając równocześnie najniższe w swojej klasie
zużycie paliwa, wynoszące 4,8 l/100 km i najniższą emisję CO2, wynoszącą
109 g/km.
Najważniejsze innowacyjne rozwiązania zastosowane w tej jednostce napędowej to:
- kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, co pozwala obniżyć temperaturę gazów wylotowych optymalizując skład mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych
- unikalny kształt żeliwnego bloku, umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika niż w przypadku konwencjonalnych bloków, wykonanych z aluminium. W rezultacie ilość energii potrzebnej do osiągnięcia przez silnik temperatury roboczej obniżono o 50%, co z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa
- dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik i podnoszą jego sprawność
- zmiana konfiguracji silnika z celowym zachowaniem braku wyrównoważenia koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do napędu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz