Z polskich samochodów CWS T-1,
produkowanych w latach 1927-31, nie zachował się ani jeden egzemplarz.
Wszystko, co po nich zostało, to parę zdjęć, rysunków oraz ludzka
pamięć, pełna sprzeczności.
Produkcja tego samochodu odbywała się
w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Najpierw powstał
czterocylindrowy silnik o pojemności 3 l według projektu inż.
Tańskiego. Jego prototyp poddano próbom, które zakończyły się
powodzeniem w 1923 roku. Pierwsze prototypowe nadwozie ukończono w 1925
r. Potem wykonywano je w różnych wersjach: torpedo, kareta, „fałszywy
kabriolet”, coupé oraz jako nadwozie dostawcze. Stosowano też różne
silniki. W sumie wyprodukowano ok. 800 sztuk tych pojazdów. Wszystkie
można było całkowicie rozbierać i składać przy użyciu jednego klucza
płaskiego, śrubokrętu i klucza do świec.
Uważam, iż mimo niedostatków źródłowych
informacji technicznych można i warto przywrócić ten wspaniały samochód
współczesnym miłośnikom motoryzacji, by dostarczyć im wiedzy o polskich
dokonaniach w tej dziedzinie.
Wykonanie całkowitej rekonstrukcji
samochodu to czasochłonne i skomplikowane zadanie, lecz dzięki
doświadczeniom nabytym przy poprzednim, podobnym projekcie – całkowicie
realne.
Podstawowym elementem konstrukcyjnym
ówczesnych samochodów była rama, do której montowano mechanizmy
podwozia, silnik i nadwozie. Od niej właśnie rozpocząłem prace
rekonstrukcyjne. W CWS T-1 rama składała się z dwu kształtowych
podłużnic, ustawionych zbieżnie i połączonych z poprzeczkami za pomocą
nitów. Jej elementy ramy wykonywała z blach stalowych metodą kucia
matrycowego Huta Batory z Hajduków Wielkich, a całość łączono
w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Matryce są
oprzyrządowaniem zbyt kosztownym dla amatorskiej pracowni, więc
profilowe podłużnice zespawałem z płaskich elementów wyciętych z blachy
stalowej o grubości 4 mm. Tak wykonałem też główną poprzeczkę i
wszystko to wstępnie skręciłem śrubami.
Na zdjęciach: 1. Podstawę rekonstrukcji stanowią zachowane fotografie i odręczne rysunki, 2. Odtwarzanie pierwotnego projektu w oparciu o dostępne materiały źródłowe, 3. Elektryczne spawanie elementów ramy z wycinków płaskich blach stalowych, 4. Zespawane profile odpowiadają wymiarami i kształtem oryginalnym, kutym, 5. Gotowa rama to dwie podłużnice połączone przykręconymi do nich poprzeczkami
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz