czwartek, 11 kwietnia 2013

Elementy systemów sterowania silnikiem

zujniki przepływu powietrza dolotowego (MAF) i cewki zapłonowe to elementy kluczowe dla ekonomicznej pracy silnika z zapłonem iskrowym, gdyż od nich zależy prawidłowy przebieg procesów spalania.
Czujnik MAF dostarcza mikroprocesorowemu sterownikowi silnika informacje o ilości powietrza dostarczanego do komór spalania. Na tej podstawie jednostka sterująca oblicza dawkę wtryskiwanego paliwa i optymalny moment zapłonu, by we właściwym czasie wysłać do cewki zapłonowej impuls generujący wysokie napięcie, niezbędne do przeskoku iskry między elektrodami świecy. Oba omawiane tu elementy muszą więc działać precyzyjnie i niezawodnie.
densoProblemy rynku wtórnego
Czujniki MAF i cewki zapłonowe nie ulegają eksploatacyjnemu zużyciu, a ich wymiana potrzebna staje się jedynie w przypadku ich uszkodzenia podczas kolizji drogowych lub na skutek błędów popełnianych w warsztatach naprawczych. Niestety, wiele spośród dostępnych na rynku elementów sterowania silnikiem dostarczanych jako części zamienne, zwłaszcza tzw. podróbki niewiadomego pochodzenia, odznacza się niską jakością. Po zamontowaniu produkty takie funkcjonują wadliwie i powodują wiele usterek wtórnych, co pociąga za sobą częste reklamacje zgłaszane przez klientów warsztatom, a przez warsztaty – dystrybutorom.
Dlatego w lipcu 2011 roku firma Denso wprowadziła na rynek części zamiennych promocyjną ofertę czujników MAF oraz cewek zapłonowych o jakości podzespołów oryginalnych, stosowanych w fabrycznym montażu pojazdów. Potem, w związku z rosnącym popytem, ofertę czujników MAF rozszerzono o 19 nowych, dodatkowych pozycji katalogowych, podwajając tym samym liczbę modeli samochodów, do których można je zastosować. Te nowe produkty są już dostępne od połowy grudnia.
Dorobek firmy Denso
Denso ma bardzo bogate i wieloletnie doświadczenie w produkcji bezrozdzielaczowych układów zapłonowych, ponieważ w tej dziedzinie ściśle współpracuje z producentami samochodów z całego świata, projektując, wytwarzając i dostarczając im zaawansowane technologicznie podzespoły. Przykładem innowacji wprowadzanych przez Denso może być pierwsza na świecie kompaktowa cewka zapłonowa, stosowana indywidualnie dla każdego cylindra. Ta przełomowa technologia, wykorzystywana już obecnie przez wiele czołowych samochodowych marek, nie wymaga stosowania przewodów wysokiego napięcia, gdyż indywidualne cewki są montowane bezpośrednio nad świecami zapłonowymi. Pozwala to zaoszczędzić sporo miejsca w komorze silnika. Denso jest również pionierem produkcji miniaturowych obwodów sterowniczych oraz cewek z poprzecznym uzwojeniem indukcyjnym, co dodatkowo zmniejsza rozmiary układu zapłonowego.
Zaawansowane konstrukcje
DensoOryginalne cewki Denso przeznaczone na rynek pierwotny są małe i lekkie, przystosowane do łatwej zabudowy bezpośrednio na świecy oraz wyposażone w zminiaturyzowane obwody sterownicze. Odznaczają się przy tym zwiększoną wydajnością elektromagnetyczną. Mogą pracować w wysokiej temperaturze, ponieważ są wyposażone w szczelną silikonową obudowę i kapturek ochronny. Są dzięki temu również olejoodporne i całkowicie wodoszczelne, co zapewnia ich bezawaryjne działanie. Nowatorska konstrukcja cewki eliminuje konieczność stosowania dzielonego korpusu, czyli dodatkowo zmniejsza jej rozmiary. W cewce zabudowano również kondensator przeciwzakłóceniowy.
Nowe cewki zapłonowe Denso przeznaczone na rynek wtórny też posiadają te wszystkie nowatorskie rozwiązania. Ich oferta obejmuje 5 pozycji katalogowych, stosowanych do pierwszego montażu 11 modeli pojazdów, wykonanych dotychczas łącznie w liczbie w 4 milionach egzemplarzy.
Produkowane przez Denso czujniki przepływu powietrza dolotowego zostały dostosowane do indywidualnych potrzeb poszczególnych producentów samochodów na całym świecie. Jedną z firmowych innowacji jest czujnik MAF z wtyczką, montowany w prosty sposób na ściance kolektora dolotowego. Jego zminiaturyzowana, zwarta budowa minimalizuje zakłócenia przepływu powietrza w kolektorze dolotowym, w którego przelocie znajduje się wyłącznie sonda pomiarowa wykonana z cienkiego platynowego drutu, pokrytego cienką warstwą szkła dla ochrony przed zanieczyszczeniami. Uzyskana dzięki temu niezawodność i precyzja działania wyróżnia ten produkt spośród dostępnych na rynku wtórnym jego odpowiedników.
czyniki mafCzujniki MAF firmy Denso mogą być montowane jako części zamienne w 15 mln użytkowanych obecnie samochodów. Mają też zastosowanie w pierwszym montażu 66 modeli marek: Toyota, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Volvo, Jaguar, Audi, Fiat, Lancia, Lexus, Nissan, Renault, Seat, Škoda i Volkswagen.
Z katalogiem zastosowań produktów DENSO przeznaczonych dla rynku wtórnego na lata 2011/2012 można się zapoznać na stronie: www.denso-am.eu.

3 komentarze:

Natalia Zimniewicz pisze...

Oj ja się na tych kwestiach niestety nie znam i muszę przyznać, że jeśli coś z moim autem jest nie tak to po prostu jadę do mechanika. W sumie jeśli moja auto odmówi współpracy na drodze to wtedy bez problemu pomoc drogowa https://www.pomocdrogowa.wwarszawie.pl/ jest w stanie mi pomóc.

Agata Borowska pisze...

Niestety nie mam zielonego pojęcia jeśli chodzi o samą mechanikę pojazdową i ja muszę przyznać, ze bardzo ważną sprawą jest to aby również wiedzieć po którą auto pomoc dzwonić jak coś. Ja najczęściej korzystam z usług https://lawety.w.poznaniu.pl/ i wiem, że to jest bardzo dobry wybór.

Mateusz Domański pisze...

Gdy znajdujesz się w sytuacji awaryjnej na drodze, niezawodna pomoc drogowa jest nieoceniona. Jeśli potrzebujesz profesjonalnej i szybkiej pomocy w Krakowie, warto zapoznać się z usługami dostępnymi pod adresem http://www.pomocdrogowakrakow.pl/. Firma oferuje kompleksowe wsparcie w przypadku awarii, holowania czy otwierania samochodu. Działają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, by zapewnić Ci pełne bezpieczeństwo na drodze. Na stronie internetowej znajdziesz więcej informacji na temat obszaru działania, cennika usług oraz opinii zadowolonych klientów. Dzięki pomocy drogowej możesz mieć pewność, że w razie potrzeby zostaniesz sprawnie i profesjonalnie obsłużony.