Gdy klient zgłasza w warsztacie,
iż w pewnym zakresie prędkości jazdy lub obrotów silnika w układzie
napędowym jego samochodu zaczęły się od pewnego czasu pojawiać
niepokojące metaliczne dźwięki, problemu tego nie należy bagatelizować.
Jeśli zaś jazda próbna potwierdza istnienie tego zjawiska, to
niekoniecznie jego przyczyn należy szukać w usterkach skomplikowanych i
trudnych do demontażu zespołów, takich jak skrzynia biegów, przekładnia
główna lub dwumasowe koło zamachowe. Najpierw warto zawsze sprawdzić
najprostsze ewentualności.
Na przykład w modelach Opla: Astra H,
Corsa D, Merita, Signum, Vectra C i Zara B wyprodukowanych w roku 2004 i
później pojawia się niekiedy metaliczny hałas, dochodzący z przedniej
prawej strony układu napędowego przy obrotach silnika pomiędzy 2000/min –
2500/min (czasami też powyżej 4000/min). Jego powodem jest
niedostateczne smarowanie wielowypustowego połączenia półosi i
powodowany brakiem smaru luz między zębami wielowypustów (prawidłowa
warstwa smaru działa w tym układzie również jako element dystansowy).
Problem ten sprawił, iż producent tych
samochodów zmodyfikował już smar używany w fabrycznym montażu.
W pojazdach wyprodukowanych przed tą modyfikacją zmianę tę należy
przeprowadzić w serwisie lub warsztacie. W tym celu konieczne jest
wymontowanie półosi i rozdzielenie wspomnianego połączenia
wielowypustowego, a następnie staranne wyczyszczenie wszystkich jego
zębów i zastosowanie zalecanego przez firmę Opel smaru Mobil XHP 222.
Wielowypust wymagający ewentualnej wymiany smaru na Mobil XHP 222
|
Miejsce zabudowy dodatkowego tłumika drgań
w niektórych modelach Opla |
Po tym zabiegu hałasy powinny zniknąć.
Jeśli jednak występują nadal, należy szukać innej ich przyczyny,
począwszy od tego samego połączenia półosi, które w wyniku długotrwałej
eksploatacji z niewłaściwym smarem mogło ulec przyspieszonemu ciernemu
zużyciu.
Dodatkowy tłumik drgań jest łatwym w montażu elementem metalowo-gumowym
|
W modelach Opel Astra H i Zara B (rok
produkcji od 2005 wzwyż) przyczyną alternatywną może być brak tłumika
drgań (nr OE 24459603). Usterka ta pojawia się wprawdzie w zakresie
obrotów pomiędzy 1700/min – 1900/min, a więc bardzo bliskim wspomnianego
poprzednio. Towarzyszy jej niższy, buczący dźwięk, dochodzący jednak
również z układu napędowego. Jest on wywoływany przez zjawisko rezonansu
akustycznego części statycznych tegoż układu z poruszającymi się z
określoną częstotliwością. Również ta usterka została zauważona już w
trakcie eksploatacji wymienionych modeli. Z tego powodu producent
wprowadził do konstrukcji pojazdu ów dodatkowy tłumik, lecz wcześniejsze
egzemplarze produkcyjnej serii wymagają zastosowania tej modyfikacji w
warsztacie.
Jeśli więc pojawiają się problemy z
opisanym rodzajem hałasu, należy przede wszystkim sprawdzić, czy podany
tłumik jest fabrycznie zamontowany na osi przedniej, a jeśli nie, to
należy go zamontować. Nie można jednak wykluczyć i takiej możliwości, iż
pomimo zastosowania tej modyfikacji – hałas w układzie napędowym nadal
występuje. Trzeba wówczas jego przyczyny szukać głębiej, lecz decyzja o
wymianie DKZ powinna być podjęta dopiero po wszystkich niezbędnych
badaniach, opisanych na stronach internetowych Grupy Schaeffler, a także
we wcześniejszych odcinkach niniejszego cyklu.
|
2 komentarze:
Wydaje mi się, że takie rzeczy zawodowy kierowcą powinien umieć w miarę trafnie zdiagnozować. Jak widziałem na stronie https://kioskpolis.pl/jak-wygladaja-badania-dla-zawodowych-kierowcow/ to również ważne są badania dla kierowców zawodowych. Więc pewne predyspozycje oczywiście należy mieć.
Ja również za bardzo się na samej mechanice nie znam i jeśli coś się dzieje niepokojącego z moim autem to oddaje je do mechanika. Muszę przyznać, ze najlepiej swoją pracę wykonuje serwis https://autokorbas.pl/ dla których nie ma rzeczy niemożliwych.
Prześlij komentarz