Opracowanie ma na celu
wyjaśnienie potencjalnych problemów montażowych związanych z wymianą
napinacza w układzie paska synchronicznego w silnikach benzynowych Ford o
kodzie 17HDEY.
Napinacz automatyczny (fot. 1) układu napędu rozrządu (fot. 2),
dostępny jako część składowa zestawu rozrządu Gates K035433XS, nie ma
konstrukcji mimośrodowej. W związku z tym prawidłowa jego instalacja
wymaga dokładnego przestrzegania procedury montażowej, która różni się
od powszechnie stosowanej wobec napinaczy z zawleczką blokującą.
Najczęściej popełniane błędy wynikają w
tym wypadku z tego, iż niektórzy mechanicy, działając rutynowo,
instalują napinacz, dokręcają śruby i wyciągają zawleczkę blokującą. Tak
wykonany montaż uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie sprężyny
napinacza. Na skutek dokręcenia dolnej śruby napinacza przed częściowym
wyciągnięciem zawleczki blokującej sprężyna ta nie może podnieść płyty
czołowej do właściwej pozycji.
W takim przypadku dolna śruba napinacza będzie usytuowana po lewej stronie otworu szczelinowego (fot. 3).
Niewłaściwa pozycja płyty czołowej i zbyt mocne ściśnięcie sprężyny
powodują zbyt słabe napięcie paska, a w konsekwencji – jego uszkodzenie
oraz przeskakiwanie jego zębów na kołach pasowych, co grozi bardzo
poważną awarią silnika.
Prawidłowa procedura montażowa
Silnik przed jej rozpoczęciem musi być
zimny, a jego pierwszy tłok (od strony rozrządu) znajdować się w GMP
(górnym martwym położeniu).
Kolejną czynnością jest poluzowanie śrub
kół zębatych wałów rozrządu. Podczas tej operacji wały rozrządu
przytrzymuje się kluczem w ich dotychczasowym położeniu. Efektem powinno
być zluzowanie kół pasowych na stożkowych czopach wałów.
Następnie trzeba odciągnąć napinacz od
paska (używając klucza 12 mm) tak, aby można było wsunąć 5 mm zawleczki
(na rysunku oznaczona żółtą strzałką) zabezpieczającej w tylną płytę (fot. 4).
Potem wyjmuje się dolną śrubę i demontuje prowadnicę paska (po prawej
stronie koła zębatego wału korbowego) oraz zdejmuje pasek i demontuje
napinacz.
Przy instalowaniu nowego napinacza
dokręca się wyłącznie górną jego śrubę, a dolną zostawia poluzowaną. W
dalszej kolejności zakłada się nowy pasek i montuje jego prowadnicę,
dokręcając jej połączenia momentem 9 Nm. Dopiero wtedy można wysunąć
zawleczkę napinacza o 2-3 mm, aby przestała opierać się swym końcem o
tylną płytę (fot. 5). Wówczas sprężyna popchnie koło
pasowe w kierunku paska i przesunie płytę czołową, a dolna śruba
napinacza pozostanie po prawej stronie otworu szczelinowego (fot. 6).
Po dokręceniu dolnej śruby napinacza
momentem 20 Nm wyjmuje się całkowicie zawleczkę zabezpieczającą. Potem
mocuje się koło pasowe wału korbowego, korzystając z narzędzia Gates
GAT4629 lub Ford OE 303-510, bądź też 21-214. Śrubę tego koła należy
wymienić na nową i dokręcić ją najpierw momentem 40 Nm, a następnie
obracając dodatkowo (koniecznie!) o kąt 90°.
Upewniwszy się, że pierwszy tłok w
dalszym ciągu znajduje się w GMP, można przystąpić do dokręcania śrub
kół zębatych wałów rozrządu. Wał zaworów wylotowych (lewy) wymaga
zastosowania momentu 60 Nm, a wał zaworów dolotowych (prawy) – momentu
105 Nm. Wały podczas tej operacji blokuje się kluczem.
Teraz trzeba zdjąć założone blokady i
obrócić wał korbowy silnika dwukrotnie o pełne 360°, aż pierwszy tłok
ponownie znajdzie się w GMP. Jeśli w tej pozycji trzpień blokujący i
płyta nastawcza wałów rozrządu pasują do uprzednio zajmowanych miejsc,
montaż można uznać za pomyślnie zakończony.
1 komentarz:
Chyba każdemu z nas zależy na tym aby nasz samochód był jak najdłużej sprawny. Jeżeli jednak jakakolwiek awaria przytrafi nam się na trasie to wtedy kontakt z pomocą drogową https://www.pomocdrogowalublin.pl/ będzie na pewno bardzo dobrym rozwiązaniem.
Prześlij komentarz