Budowa, działanie, montaż i
typowe usterki omówimy tu na przykładzie pomp samochodów osobowych. Ich
odpowiedniki w ciężkich pojazdach użytkowych różnią się od nich głównie
wymiarami.
W silnikach samochodowych zasadniczym
zadaniem pompy układu chłodzenia jest zapewnienie właściwego, czyli
odpowiednio intensywnego, przepływu chłodziwa w celu odprowadzenia do
atmosfery nadmiaru ciepła wytwarzanego podczas spalania. Pompa jest
napędzana w sposób ciągły przekładnią pasową od wału korbowego silnika z
prędkością proporcjonalną do aktualnej częstotliwości jego obrotów.
Zawór termostatyczny, zwany potocznie
termostatem (w niektórych konstrukcjach umieszczany w korpusie pompy),
kieruje stosownie do bieżącej temperatury silnika chłodziwo tylko przez
jego wewnętrzne kanały i ewentualnie nagrzewnicę wnętrza pojazdu (tzw.
mały obieg) lub także przez zewnętrzną chłodnicę (tzw. duży obieg).
Dzięki temu silnik w trakcie rozgrzewania do właściwej temperatury
roboczej chłodzony jest tylko w minimalnym stopniu.
Przekrój poprzeczny typowej pompy ze zintegrowanym łożyskiem, mechanicznym uszczelnieniem
i zamkniętym wirnikiem: 1. koło pasa zębatego; 2. zaślepka zbiornika wycieków; 3. gniazdo śruby mocującej; 4. zbiornik wycieków z uszczelki wału; 5. pierścieniowa uszczelka korpusu; 6. uszczelka wału wirnika; 7. wirnik typu zamkniętego; 8. korpus; 9. zintegrowane łożysko wału.
i zamkniętym wirnikiem: 1. koło pasa zębatego; 2. zaślepka zbiornika wycieków; 3. gniazdo śruby mocującej; 4. zbiornik wycieków z uszczelki wału; 5. pierścieniowa uszczelka korpusu; 6. uszczelka wału wirnika; 7. wirnik typu zamkniętego; 8. korpus; 9. zintegrowane łożysko wału.
Ponieważ sprawność energetyczna silnika
rośnie wraz z jego temperaturą pracy, niektóre samochody wyposażone są
w nadciśnieniowe systemy chłodzenia, utrzymujące temperaturę chłodziwa
powyżej 100°C bez dopuszczania do wrzenia, co mogłoby spowodować
niebezpieczną kawitację na wirniku. Stałe sprzężenie pompy z wałem
korbowym silnika ma oczywiste wady, z których najważniejszą jest brak
możliwości dostosowywania przepływu chłodziwa do rzeczywistych potrzeb
odprowadzania ciepła. Dlatego trwają obecnie prace nad rozwojem pomp
napędzanych własnymi silnikami elektrycznymi lub łączonych z pasem
napędowym za pośrednictwem sprzęgła elektromagnetycznego. Warunkiem
upowszechnienia się jednak takich rozwiązań jest osiągnięcie absolutnej
ich niezawodności.
Wydajność pompy
Każdy model pompy charakteryzowany jest
danymi technicznymi, takimi jak prędkość przepływu chłodziwa i jego
ciśnienie przy różnych prędkościach obrotowych, energia mechaniczna
pobierana i energia hydrauliczna dostarczana.
Pompa powinna być konstrukcyjnie
dostosowana do pracy przy wszystkich prędkościach obrotowych chłodzonego
silnika. W związku z tym kształt jej wirnika musi być kompromisem
zapewniającym akceptowalną wydajność zarówno przy najwyższych, jak i
najniższych prędkości obrotowych. Dodatkowo łopatki nie mogą powodować
kawitacji wywołującej ich erozję, a przy minimalnych prędkościach
obrotowych ciśnienie w układzie powinno być wystarczające do stałego
nawilżania uszczelki, która przy pracy na sucho ulega szybkiemu
uszkodzeniu. Dlatego wirnik zaprojektowany teoretycznie z uwzględnieniem
powyższych wymogów jest potem wielostronnie testowany przed wdrożeniem
do produkcji.
Dzięki własnemu laboratorium badawczemu
nasza firma jako producent pomp zapewnia im wydajność bliską,
a w niektórych przypadkach wyższą w porównaniu z analogicznymi
produktami stosowanymi przy fabrycznym montażu pojazdów pod warunkiem,
że układ chłodzenia jest właściwie odpowietrzony podczas instalacji
nowego podzespołu.
Wirniki optymalne dla prędkości
obrotowych rozwijanych przez pompy samochodowe mogą mieć konstrukcję
zamkniętą lub otwartą. Wyposaża się je w co najmniej 4-5, a najwyżej
10-12 łopatek, zależnie od przewidywanej prędkości obrotowej. Średnica
wirnika i kąt nachylenia łopatki mają najbardziej bezpośredni wpływ na
ogólną charakterystykę hydrauliczną wirnika.
Chłodziwo
W skład chłodziwa wchodzą w różnych
proporcjach: glikol etylenowy i woda. Mieszanka zawierająca 50% glikolu
zamarza w temperaturze około -35°C, a wrze przy około 110°C. Chłodziwa
rekomendowane przez poszczególnych producentów samochodów różnią się pod
względem chemicznej i fizycznej kompatybilności z materiałami, z
których wykonany jest konkretny układ chłodzenia. Chodzi tu o różne
metale, polimery, gumy i materiały ceramiczne.
Jest faktem niezaprzeczalnym, iż
zastąpienie chłodziwa samą wodą albo używanie tzw. środków czyszczących
do silnika lub chłodnicy może doprowadzić do kompletnej korozji części
metalowych pompy. Z kolei obecne w chłodziwie cząstki stałe (np. okruchy
rdzy) uszkadzają mechanicznie uszczelki wałów. Dlatego zaleca się
bardzo staranne i równocześnie ostrożne płukanie układów chłodzenia przy
każdej wymianie jego elementów.
Eksploatacyjna trwałość pomp
W urządzeniach tych nieuchronnie ulegają
zużyciu na skutek tarcia uszczelnienia wałów. Żywotność takich
elementów, jak łożyska lub wirniki, zależy od staranności ich
zaprojektowania i jakości wykonania. Trwałość pomp firmy Metelli zawsze
uważana była za zadanie priorytetowe i, dzięki temu, jest ona co
najmniej równa trwałości wyposażenia oryginalnego, a często nawet ją
przewyższa.
We współczesnych konstrukcjach pomp
układów chłodzenia korzysta się przeważnie z łożyskowań zintegrowanych,
czyli tworzących nierozbieralny element złożony z wału wirnika i dwóch
łożysk kulkowych lub kulkowego i rolkowego tworzących parę. Rozwiązanie
to jest korzystne zarówno dla trwałości pompy, jak i dla jakości jej
późniejszej naprawy. Przy dwóch odmiennych typach łożysk rolkowe
montowane jest zawsze od strony koła pasowego. W wielu przypadkach pompy
Metelli różnią się od oryginalnych właśnie zastosowaniem łożyska
rolkowego, co daje w efekcie ich dodatkowe wzmocnienie. Przypadki
przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia łożysk powodowane są najczęściej
nadmiernym naprężeniem paska albo nierównoległością osi obrotu
wszystkich napędzanych nim urządzeń.
Wirnik z zaznaczonymi strefami naprężeń termicznych
Uszczelnienie wału wirnika składa się z
części przymocowanej do korpusu pompy i części osadzonej na wale
wirnika. Przed wyciekami chłodziwa zabezpieczają obracające się
pierścienie ślizgowe, których niezawodność i trwałość zależy głównie od
materiałów użytych do ich produkcji, ale istotną rolę odgrywa tu również
jakość stosowanego chłodziwa. Badania nad materiałami tworzonymi
specjalnie do takich uszczelnień wciąż trwają i przynoszą coraz lepsze
efekty. Obecnie stosowane w produktach Metelli zapewniają szczelność
pompy przez co najmniej 500 godzin nieprzerwanej pracy, co odpowiada
przebiegowi pojazdu rzędu 40 000 km przy różnych temperaturach płynu
chłodzącego w zakresie -25 do +130°C i dla różnych prędkości obrotowych.
Inne materiały wykorzystywane w naszych
uszczelkach to elementy gumowe zdolne wytrzymywać pracę w temperaturach
powyżej 110°C, a także części metalowe wykonane ze stali nierdzewnej, co
nie byłoby konieczne, gdyby wykorzystywano zawsze zalecane płyny
chłodzące.
Uszczelka wału wirnika działa prawidłowo
w tzw. temperaturze równowagi, przy której ciepło wytworzone przez
tarcie powierzchni ślizgowych wystarcza do całkowitego odparowania
wnikającego pomiędzy nie chłodziwa. Jeśli równowaga ta ulega zakłóceniu,
powstają niewielkie wycieki zbierające się w specjalnym zbiorniku o
odpowiedniej pojemności albo powierzchnie ślizgowe ulegają
przyspieszonemu zużyciu z powodu przegrzania. Przyczyną nadmiernej ich
temperatury roboczej może być także niewłaściwe odpowietrzenie układu i
zatrzymujące się w pompie pęcherzyki powietrza. We wszystkich tych
przypadkach uszczelka zaczyna zbyt wcześnie przeciekać, a ślady
chłodziwa pojawiają się na korpusie pompy.
Kolejnym problemem jest hałaśliwa praca
tych uszczelnień, szczególnie przy małych prędkościach obrotowych. Jest
to związane z wprowadzeniem twardszych materiałów, takich jak węgiel,
który jednak znacznie zredukował wycieki. Od pewnego czasu producenci
pomp poszukują nowych materiałów, zdolnych równocześnie zapewnić
szczelność i wyeliminować problem hałasu.
Tradycyjne materiały wirników, takie jak
mosiądz, żeliwo i stal, są nadal powszechnie stosowane, gdyż w
normalnych warunkach eksploatacyjnych odznaczają się one wręcz
nieograniczoną żywotnością. Jeśli jednak kształt wirnika wymusza użycie
plastiku, odpowiednie są tylko technopolimery o najwyższej jakości.
Niezależnie od użytego tworzywa na eksploatacyjną trwałość wirnika
wpływa też w znacznym stopniu precyzja jego obróbki i montażu na wale
wraz z dokładnym wyważeniem statycznym i dynamicznym.
14 komentarzy:
Ostatnimi czasy usterki silnika zdarzają mi się nagminnie!
Bardzo porządny i rzeczowy blog. Dużo fajnych, ciekawych rzeczy można się tutaj dowiedzieć ;) Pozdrawiam
Niejednokrotnie walczyłam z awarią silnika i wiem, że nie ma w tym nic przyjemnego..
Fajnie, że są osoby które z pasją i zaangażowaniem prowadzą swoje blogi a także w przystępny sposób tłumaczą przeciętnemu człowiekowi jak działają auta. Ja ostatnio miałem drobne problemy ze sprzętem a konkretnie ze sprzęgłem. Na szczęście trafiłem na mechanika, który zaopatruje się w wyspecjalizowanym sklepie http://sklepwarsztatowy.pl/ Zmienia sprzęty i dzięki temu naprawa jest wykonywana szybko, fachowo i solidnie.
Ja osobiście uważam, że na samochody warto wziąć pożyczkę. Bo po prostu to się opłaca. Na stronie internetowej Credy.pl jest bardzo fajna pożyczka bez poręczeń, więc możesz bez problemu zdobyć pieniądze na samochód. Ja osobiście kupiłem sobie już nową furę i jestem szczęśliwy!
Bardzo porządny i rzeczowy blog.
Bardzo rzetelny blog. A ten artykuł bardzo przydatny i potrzebny dla wielu osób. Oby takich artykułów jak najwięcej w internecie.
a czy ktoś z was kupował agregat malarski przez internet?
Świetnie napisany artykuł. Dobrze, że ktoś jeszcze tworzy takie artykuły z pasji. Od takich osób można się najwięcej dowiedzieć.
Jeżeli chodzi o uszczelnienie różnych elementów silnikowych w samochodzie, to ja do takich celów używam olejoodpornych uszczelek Viton https://powerrubber.com/kat/oringi-gumowe/oringi-viton/. Wyroby odznaczają się wysoką tolerancją na oleje mineralne, smary silikonowe, tłuszcze zwierzęce, oleje roślinne. Ponadto ich elastyczna struktura jest odporna na działanie płynów hydraulicznych. Dzięki takiemu uszczelnieniu silnik posiada odpowiednią ochronę na długi czas.
Jak by nie patrzeć to solidne chłodzenie silnika jest kluczowe, jeśli chcemy, żeby nasza maszyna działała przez wiele lat
Ile awarii i problemów z samochodem macie za sobą? Ile razy interweniowała u Was Pomoc drogowa Kraków , bo samochód nie chciał jechać dalej? Myślę, że są to problemy dnia codziennego i nie ma co się przejmować awariami, bo pomoc zawsze się znajdzie. Szczególnie, że takie firmy działają 24/7. Gorzej później z kosztami naprawy.
Długoterminowa współpraca z serwisem hydrauliki siłowej może przynieść wiele korzyści, w tym szybszą reakcję w przypadku awarii. Dostawcy tych usług często oferują również wsparcie techniczne i doradztwo. Informacje o dostępnych opcjach współpracy można znaleźć na https://hydro-dex.com/naprawa-maszyn-przemyslowych/.
Samochody czasem potrafią płatać figle i nigdy nie wiemy, w jakim momencie i jaka konkretna część się zepsuje. Dlatego trzeba wiedzieć, gdzie warto oddać samochód do naprawy i gdzie można dostać różnego rodzaju części w bardzo dobrych cenach. Na pewno pod uwagę w tym temacie warto wziąć taką firmę, jak producent części zamiennych . Wtedy będziecie mieli szybki dostęp do wybranych części.
Prześlij komentarz