Jakość renowacyjnej powłoki
lakierniczej zależy nie tylko od przygotowania podłoża i aplikacji
kolejnych warstw materiałów naprawczych, lecz również od prawidłowego
przebiegu ich suszenia i utwardzania.
Schnięcie lakieru w zależności od jego
rodzaju może mieć charakter fizyczny, polegający na odparowaniu
zawartego w nim rozpuszczalnika, lub chemiczny, obejmujący również
utwardzanie warstw materiałów lakierniczych na skutek zachodzących w
nich rozmaitych reakcji, w tym także utleniania.
Bez względu na rodzaj lakieru oraz
zachodzących w nim procesów utwardzania i schnięcia powłoki,
intensywność ich przebiegu zależna jest od temperatury otoczenia, czyli
dostarczonej z zewnątrz energii cieplnej. Zalecana temperatura suszenia
każdego rodzaju lakieru określana jest wyraźnie przez jego producenta.
Jeśli zastosowana temperatura suszenia jest choćby o 10°C wyższa od
minimalnej, w której ten proces w ogóle może zachodzić, jego prędkość
wzrasta dwukrotnie. W praktyce za optymalną temperaturę suszenia powłok
lakierniczych przyjmuje się 60°C. Do jej uzyskania w samochodowych
lakierniach usługowych wykorzystywane są odpowiednie środki techniczne.
Należą do niech obecnie:
- systemy dysz Venturiego, intensyfikujący nadmuch powietrza bez podwyższania jego temperatury;
- kabiny lakiernicze, w których nadmuch powietrza jest mniej intensywny, lecz dzięki jego podgrzewaniu dostarczana jest dodatkowa energia cieplna;
- urządzenia promiennikowe dostarczające energię cieplną bez nadmuchu.
Kabiny lakiernicze są optymalnym
rozwiązaniem w przypadku suszenia całych nadwozi pojazdów.
Wykorzystywane w nich suszenie konwekcyjne polega na częściowo
wymuszonym, a w części też grawitacyjnym obiegu nagrzanego powietrza. W
zetknięciu ze świeżo pomalowaną powierzchnią powietrze to przekazuje jej
energię cieplną potrzebną do podtrzymywania wewnętrznych procesów
chemicznych i paro- wania wszelkich rozpuszczalników. Niezbędne przy tym
wstępne nagrzanie całego wnętrza kabiny wymaga określonego czasu.
Dopiero po jego upływie osiąga się stabilną temperaturę suszenia na
wymaganym poziomie. Dlatego też suszenie pojedynczych elementów nadwozia
w kabinie lakierniczej jest ekonomicznie nieuzasadnione.
Do takich celów znacznie lepiej nadają
się krótkofalowe promienniki podczerwieni. Przekazywanie przez nie
energii cieplnej polega na emisji promieniowania o częstotliwościach
nieco niższych od dolnej granicy światła widzialnego. Ten rodzaj
promieniowania absorbowany jest przez cząsteczki znajdujące się nie
tylko na powierzchni, lecz także wewnątrz powłoki lakierniczej i
powoduje ich rozgrzewanie się.
Z punktu widzenia fizyki podczerwone
promieniowanie cieplne tworzą fale elektromagnetyczne o długości od 0,76
μm do 6 μm. Można je podzielić na trzy grupy:
- krótkofalowe (0,76 μm do 2,00 μm);
- średniofalowe (2,00 μm do 4,00 μm);
- długofalowe (4,00 μm do 6,00 μm).
Im mniejsza jest długość fali, tym
ciepło głębiej wnika w warstwę suszonego lakieru, a tym samym rozgrzewa
ją bardziej równomiernie. Dlatego też najskuteczniejsze w tych
zastosowaniach są promienniki krótkofalowe. Wytwarzana przez nie energia
cieplna dostarczana jest bezpośrednio do materiału suszonego, czyli
powłoki lakierniczej, bez żadnych zbędnych strat wynikających z
konieczności wcześniejszego ogrzania powietrza otaczającego pomalowany
element. Przy zastosowaniu krótkofalowych promienników podczerwieni
nagrzewany jest bowiem tylko obiekt absorbujący promieniowanie.
Promieniowanie podczerwone może
przenikać powłokę lakierniczą na wskroś, czyli aż do podłoża, dzięki
czemu materiał lakierniczy suszony jest równocześnie w całej swej
objętości od wewnętrznej do zewnętrznej warstwy.
Wielką zaletą promienników podczerwieni
jest niemal zerowa bezwładność cieplna, wynosząca zaledwie kilka sekund.
Nie ma więc konieczności wcześniejszego nagrzewania pomieszczenia do
wymaganego zakresu temperatur. Istotne w procesie suszenia powłok
lakierniczych przy użyciu promienników podczerwieni jest również to, że
ostatnią warstwą wysychającą jest ta zewnętrzna, dzięki czemu zapewnione
jest poprawne utwardzenie wszystkich warstw i równocześnie niezakłócone
odprowadzenie z nich oparów rozpuszczalników, w tym także wodnych. W
sumie decyduje to wszystko o zdecydowanym skróceniu procesu suszenia.
Przy stosowaniu promienników wyschnięcie
lakieru osiąga się w ciągu najwyżej kilkunastu minut, czyli
kilkakrotnie szybciej niż przy suszeniu konwekcyjnym z użyciem
ogrzewanego powietrza w kabinie lakierniczej. Jest to również metoda
najbardziej energooszczędna. Za dodatkową korzyść wynikającą z tego
rozwiązania trzeba uznać też całkowitą eliminację zanieczyszczania
warstw lakieru pyłem pojawiającym się przy tradycyjnym suszeniu z
wymuszonym obiegiem powietrza.
Odpowiednio do praktycznych potrzeb
(wielkości suszonych elementów, kształtu ich powierzchni oraz
specyficznych warunków warsztatowych) oferowane są rożne odmiany
konstrukcyjne promienników podczerwieni. Do suszenia miejscowego, tzn.
niewielkich powierzchni, przeznaczone są konstrukcje najprostsze, czyli
ręczne lampy promiennikowe. Zdecydowanie bardziej popularne są
przenośne, statywowe stanowiska promiennikowe, wykorzystywane przy
małych i średnich naprawach lakierniczych. Możliwe jest ich dowolne
przemieszczanie w obrębie warsztatu, dzięki statywom wyposażonym w
kółka. Dostępne są w tej grupie promienniki jedno-, dwu-, lub
trójkasetowe, posiadające wysięgniki z amortyzatorami gazowymi,
umożliwiającymi swobodne manipulacje przy ustawianiu kaset grzewczych
oraz utrzymywanie ich w ustalonej pozycji (np. do suszenia drzwi,
pokrywy silnika lub dachu). Stosowane bywają również tzw. mobilne
systemy szynowe, mocowane na ścianie lub na suficie. Dają one możliwość
przesuwania modułów grzewczych w kierunku wzdłużnym i poprzecznym, a
także ich ustawiania na odpowiedniej wysokości i pod właściwym kątem. Ta
konstrukcja jest używana do suszenia większych powierzchni nadwozi
pojazdów.
4 komentarze:
lakierowanie to skomplikowany proces a kontrola i odpowiednie mierniki ułatwiają takie prace
Teraz jest mnóstwo urządzeń i technologii, które usprawniają cały proces. Bardzo fajnie opisane, praktycznie. Dla kogoś, kto dopiero uczy się fachu, takie teksty są bardzo cenne.
Prowadząc warsztat lakierniczy warto zdecydowac się na nowoczesny sprzęt, który usprawni wszelkie prace i sprawi, że efekty będą lepszej jakości i dokładniejsze. Jednym z takich urządzeń jest na przykład robot - polecam w szczególności tutaj ofertę Techmal.pl
Lakiernia proszkowa w mojej pracy to klucz do trwałego doskonałego wykończenia. Dzięki precyzyjnej aplikacji proszku uzyskujemy nie tylko intensywne kolory, ale także odporność na warunki atmosferyczne. Każdy detal staje się niepowtarzalnym dziełem, trwającym przez lata. https://stal-mal.pl/
Prześlij komentarz