Przewody wysokiego napięcia mają
ogromny wpływ na działanie całego układu zapłonowego, dlatego jako
części zamienne muszą w pełni odpowiadać cechom produktów użytych do
pierwszego montażu.
Pod względem technicznym przewody
zapłonowe zaliczane są do różnych grup klasyfikacyjnych – oddzielnie ze
względu na rodzaj zastosowanego w nich rdzenia i osobno według materiału
użytego do ich izolacji. Rdzenie mogą być miedziane, węglowe oraz
ferromagnetyczne, izolacje natomiast – silikonowe lub elastomerowe. Daje
to w sumie dość znaczny wybór możliwych kombinacji, lecz trudno
którąkolwiek z nich uznać za uniwersalną bądź obiektywnie najlepszą. O
zastosowaniu danego rodzaju rdzenia i izolacji w konkretnym modelu
pojazdu decydować powinien w głównej mierze wybór dokonany przez jego
producenta w trakcie konstruowania całego układu zapłonowego. Dlatego
firma Janmor jako wytwórca przewodów zapłonowych ma w swej ofercie różne
ich konstrukcje, by zaspokoić w ten sposób potrzeby użytkowników
maksymalnej liczby samochodowych marek i modeli.
Specyfika głównych rodzajów rdzeni
Przewody z rdzeniami miedzianym są
rozwiązaniem najstarszym, co jednak nie znaczy, że przestarzałym.
Renomowani producenci niemieccy (Mercedes, BMW, Audi) wciąż stosują je z
powodzeniem. Charakteryzują się one bowiem wysoką przewodnością, a ich
główna niegdyś wada, czyli emisja zakłóceń radiowych, już dawno została
wyeliminowana poprzez zastosowanie oporników (1,2–5 kΩ) umieszczanych w
osłonach metalowych końcówek (terminali).
Przewody z rdzeniami oporowymi
wykonanymi z węgla w postaci sproszkowanego grafitu też stosowane są
nadal bardzo często w fabrycznym wyposażeniu samochodów. Ich oporność
rozłożona jest równomiernie na całej długości rdzenia i wynosi zazwyczaj
9–22 kΩ/m. Zapewnia to dobre tłumienie zarówno zakłóceń częstotliwości
radiowych, jak i interferencji elektromagnetycznych.
Przewody zapłonowe w izolacji silikonowej, z lewej: z rdzeniem miedzianym (lub węglowym), z prawej: konstrukcja typu wire wound
Najnowszą konstrukcją są przewody
ferromagnetyczne, znane pod międzynarodową nazwą wire wound. Ich budowa
zapewnia minimalny opór (5,6 kΩ/m) dla przepływającego przez nie prądu
dzięki wykorzystaniu jako przewodnika drutu ze stali nierdzewnej,
powleczonego dodatkowo półprzewodzącym lateksem. Wewnątrz jego
spiralnych zwojów znajduje się ferromagnetyczny rdzeń zbrojony włóknem
szklanym i kevlarem. Zapewnia to maksymalną jakość iskry i bardzo dobry
poziom tłumienia zakłóceń elektromagnetycznych przy niemal zerowych
stratach energii.
Właściwości materiałów izolacyjnych
Pod tym względem firma Janmor
zdecydowanie poleca przewody w izolacjach silikonowych, gdyż silikon ma
obiektywnie lepsze właściwości izolacyjne niż stosowane alternatywnie
elastomery typu EPDM. Jest też bardziej odporny na procesy starzenia,
drgania, wysokie temperatury, działanie olejów i smarów. Dlatego zaleca
się go szczególnie do aut wyposażonych w instalację LPG/CNG. Z kolei
kryteria jakościowo-cenowe sprawiają, iż w swojej ofercie mamy dwie
równoległe linie produktów: wyższą Proline oraz tańszą Ecoline. W
pierwszej przewody w izolacjach i osłonach silikonowych mają, zależnie
od wymogów producenta pojazdu, rdzenie miedziane lub ferromagnetyczne.
Linia Ecoline obejmuje natomiast tańsze przewody z rdzeniem miedzianym
lub węglowym w izolacjach EPDM.
Właściwości zastosowanych materiałów
izolacyjnych dotyczą też obowiązujące globalnie klasy termoodpornościowe
przewodów zapłonowych. Przynależność do określonej klasy wynika głównie
z rodzaju użytych surowców, na przykład izolacje wykonane z EPDM
decydują o przynależności przewodu do klasy D (–30°C ÷ +180°C), a
najlepsze pod tym względem izolacje silikonowe zaliczane są do klasy F,
co oznacza odporność na temperatury rzędu +250°C. Margines
bezpieczeństwa w stosunku do warunków panujących w komorach silników
jest tutaj spory, lecz jeszcze bardziej liczy się właściwe dla klasy F
zachowanie elastyczności izolacji podczas mrozów do –50°C.
Zużycie tych produktów polega głównie na
postępującej degradacji materiału izolatora. Jej konsekwencją są tzw.
przebicia, czyli przeskoki iskier z bocznych powierzchni kabla do
znajdujących się w pobliżu metalowych części pojazdu. Przyczyny tej
degradacji (szybszej przy izolacjach polimerowych niż silikonowych) nie
leżą jednak wyłącznie w samych właściwościach tych tworzyw.
Najczęściej proces ten wywołuje
oddziaływanie wysokiej temperatury na izolator przewodu z zewnątrz
(bliskość gorącego silnika), a także od wewnątrz, ponieważ prąd płynący
przewodami powoduje ich rozgrzewanie. Natężenie tegoż prądu zależy z
kolei od stanu świecy zapłonowej, gdyż potrzebuje ona, jeśli jest
wypalona lub nadmiernie zużyta, znacznie większego prądu do przeskoku
iskry. Dlatego świece zapłonowe należy wymieniać zgodnie z zaleceniami
producenta pojazdu, a przy co trzeciej ich wymianie montować też nowe
przewody zapłonowe. To znaczy, iż każdej wymianie przewodów musi
towarzyszyć wymiana świec. Przewody należy wymieniać zawsze w
kompletnych wiązkach, by ich zużycie było równomierne.
2 komentarze:
Niestety ja raczej samodzielnie się do takich prac nie zabieram, ale chcę dodać, ze jak coś się dzieje z moim autem to wtedy po prostu wzywam pomoc drogową. Dziś już dokładnie wiem, zę można polegać na specjalistach z https://pomocdrogowagdynia.pl/ i właśnie dlatego ja również na takich kwestiach się skupiam.
Dla osób podróżujących długie dystanse, możliwość skorzystania z zaufanej pomocy drogowej jest nieoceniona. Strona https://pomocdrogowagdansk.pl/ przedstawia firmę, która oferuje nie tylko standardowe usługi holowania, ale również specjalistyczne usługi takie jak transport pojazdów na długie odległości. Dzięki temu, nawet jeśli awaria samochodu zdarzy się daleko od domu, można mieć pewność, że pojazd zostanie bezpiecznie przetransportowany do wybranego miejsca.
Prześlij komentarz